Jak se dají vytvořit modely? (Jak je tvořím já)

30. května 2009 v 11:32 | pařan |  Papírové modely pro vás
V komentářích minulého článku byl dotaz, jak já tvořím modely. Proto jsem se rozhodl, že napíšu něco jako soupis rad jak dají modely tvořit.Já sám zase tak velké zkušenosti s tvorbou modelu nemám, nicméně pár jsem jich už udělal a tudíž mám už nějaké znalosti v tomto oboru.

Obecné věci o tvorbě:
Před samotnou tvorbou modelu si člověk musí říct, jakou metodou chce model vytvořit, v jakém měřítku, jak moc detailní a taky zdali má vůbec nějaké podklady či představu, jak bude model vypadat. Ono totiž aby byl člověk schopen vůbec model udělat, je potřeba mít určitou představivost. Dejme tomu, že si chce člověk vytvořit model tanku. Sežene si 3 pohledový výkres a teď si musí rozmyslet, jak model rozložit na jednotlivé díly. Pokud si model dokáže rozložit alespoň nahrubo v hlavě a ví, jak to bude vypadat, tak potom už je polovina práce hotová, protože jen to co si "nakreslil" v hlavě hodí na papír a doladí rozměry a půlka modelu je hotová (tou druhou je texturování, o tom dále). K tomu, aby si to člověk potřebova rozložit samozřejmě jsou potřeba podklady, ideální v tomto směru je podle mě kvalitní 3 pohledový výkres, ve kterém jsou všechny strany modelu ve stejném měřítku. Jako dobré podklady jsou taky kvalitní barevné fotografie, ale ty jsou dobré spíše na doladění detailů, á osobně jsem nikdy model jenom podle fotografie nedělal, vždycky jsem si našel výkres. Pokud si však člověk model vymýšlí přímo jako něco úplně nového, např. tank, co třeba byl jen ve vizích konstruktérů, ale nikdy žádná dokumentace nebyla ani tak, potom má člověk v tvorbě modelu velkou volnost, nicméně někdy je daleko těžší model vymyslet úplně od základů, než ho udělat podle nějaké dokumentace.

Když už má člověk vybraný model a podklady, přichází další věc na řadu a to výběr měřítka. Modely jsou dělány v mnoha měřítkách, od opravdu miniaturních modelů v měřítku 1/300 (1/300 znamená, že 1 cm papírového modelu je 300 cm na skutečném stroji, př. model tanku má 5 cm a je v měřítku 1/100 -> skutečný tank by tedy měl 5 metrů) přes 1/100 až po hodně detailní 1/48 a najdou se také "cvoci" co stavějí modely v měřítku 1/1 (třeba modely zbraní). Je potřeba zvolit si měřítko jednak podle toho, jak je vybraný model techniky (či čehokoliv jiného) veliký a taky míra detailů. Určitě se nedá srovnávat co do detailů model tanku v 1/100 a stejný model tanku v 1/48.
Je třeba docela hloupost říct si, že udělám model velíké lodi v 1/48, když by takový model potom měl třeba 5-6 metrů. Ale to je na autorovi modelu, jestli na to má jednak čas a jednak taky peníze, protože tisknout a lepit model, který je veliký jako auto není nic levného.
Měřítko je ale dvojsečná zbraň, ono se nesmí zvolit příliš velké, ale ani an druhou stranu příliš malé, protože model musí takjy být slepitelný, těžko bude někdo lepit model, který by měl na délku 5 mm. Pokud dělá člověk celou kolekci modelů, je ideální zvolit si jedno nebo dvě stejná měřítka, aby potom modelář mohl výsledné modely co do veliskoti porovnávat a třeba z nich tvořit diorámatické celky.

Takže když má člověk vybraný model, podklady a měřítko, může se směle pustit do konstrukce modelu. První, co musí udělat je vybrat si metodu, jakou bude model tvořit. Model se dá tvořit rýsováním ručně na papír, nebo na počítači, přípdaně kombinací obou dvou.
V případě ručního rýsování není co řešit, autor musí být zběhlý v geometrii a musí být precisní, jinak se mu může stát, že model nebude sedět a nepůjde slepit. Na počítači se někomu může dělat lépe, jinému hůře. V zásadě je to v podstatě úplně to samé, jako na papíře.
Na počítači se modely dělají nejlépe v nějakém programu přímo zaměřenému na rýsování, nebo vektorovou grafiku, takže např. AutoCad, Corel a jiné vekotoré programy. Já osobně používám Corel 12, který je sice ze začátku trošku složitější na ovládání, ale jakmile se v něm člověk naučí, tak to jde relatvině jednoduše. To je první možnost, že si člověk model narýsuje, ale existuje taky druhá možnost a to sice ta, že si člověk nenakreslí model rozložený na jednotlivé díly, ale vytvořčí si 3d model, který si následně rozloží pomocí speciálního programu (Pepakura). Je na autorovi, jak si model udělá.

A nyní k samotné konstrukci. Autor si musí uvědomit, co všechno papír umí a taky co vydrží a samozřejmě jak se bude model lepit. Celéj e to propojené se vším, co jsem psal v dřívějších odstavcích, čím větší model, tím více dílů, tím více detailů a taky tím větší zátěž na konstrukci.
Autor musí vzít v potaz to, že pokud vytvoří složitou konstrukci, měly by na některých místech být výztuhy, aby se konstrukce modelu nezbortila.
Ale naprostým základem jsou chlopně. Chlopeň je ta část modelu, na kterou se nanáší lepidlo. Měla by být dostatečně veliká, aby k sobě pojila obě dvě části, které spojuje, ale zase se to nemusí přehánět. Také si musí autor uvědomit, kde se k sobě budou části spojivát chlopněmi, aby se mu nestalo, že proti sobě půjdou z každé strany chlopně. Víc o různých možnostech konstrukce někdy v příště.

Když už má autor celý model narýsován, přichází na řadu texturování. To se dá dělat opět několika způsoby, buď model vybarvit ručně, s čímž nemám zkušenosti, nebo samozřejmě v nějakém grafickém programu. Já používám Photoshop, anebo si model obarvím přímo v Corelu.
Ale viděl jsem i borce co texturujou v malování. Textura je na modelu hodně důležitá, protože sebelépe narýsovaný model bude vypadat ošklivě, pokud bude mít hnusnou texturu. Spoustu věcí se dá texturou vyjadřít a dobrá textura může modelu hodně zvednout úroveň, je to všechno o schopnostech autora.
O texturování taky někdy jindy.

Nakonec, když má autor model hotový, bylo by dobré opatřit ho nějakými těmi doplňujícími věcmi jako je logo autora, co to je za model, atdpod. Tady se meze vůbec nekladou. Taky pokud to je nějaký trošku složitější model(ale klidně i úplně jednoduchý), je dobré model opatřit návodem a hlavně návodnou kresbou. Bez návodu se dá docela dobře při lepení obejít, ale návodná kresba je celkem nutností. Ale vytvořit návodnou kresbu taky není žádná legrace, protože 3d grafika jednoduchá není. Ale dá se to poměrně jednoduše obejít a to tak, že člověk udělá fotonávod, kdy model lepí a následně každý krok vyfotí. Ještě je jeden způsob, ale o tom v dalším odstavci.

Jak to tedy dělám já?
Já tvořím modely hlavně techniky a československého opevnění. Opevnění jsem dříve rýsoval ručně, ale reedice, které dělám jsou již dělány na počítači.
Nejprve si samozřejmě seženu podklady a rozměry. 3 pohledový výkres si posléze naimportuju do Corelu a zmenším, případně zvětším si ho tak, aby velikostně odpovídal a potom začnu základní čísti obkreslovat. Samozřejmě předtím si model v hlavě rozdělím na samostatné díly a ty obkreslené potom dalaďuju tak, aby hezky seděli, Samozřejmě model je oprtoi skutečnosti obvykle dost zjednodušen, protože já dělám modely v měřítku 1/72, 1/100 a 1/300.
Když je model narýsováň, tak ho buď v Corelu obarvím, nebo v případě toho, že je třeba udělat kamufláž, tak ho přenesu do photoshopu a tam ho obarvím. Takto jsem dělal tančík vz. 33.
Návodnou kresbu jsem udělal tím způsobem, že jsem si slepený prototyp vyfotil a potom v Corelu obkreslil. Ale např. zadní čast návodné kresby u M113 jsem udělal tak, že jsem si ji nakreslil ručně a potom na počítači obkreslil a upravil.
Všechny ty dokončující práce jako očíslování dílů, a doprovodné texty je všechno děláno v Corelu, i logo je v Corelu vytvořeno.

Na model si určitě dávejte logo a k modelu taky, protože se dost často stvává, že si váš model najde nějaký nepoctivec, který tře jen trochu barevně upraví a pak ho vydává jako sví. A v podstatě mu to nedá žádnou práci, tak na takové bacha.

To je vše, pokud je něco nejasného nebo tak, napište do komentářů.

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 TonyHawk TonyHawk | Web | 31. května 2009 v 13:56 | Reagovat

Pekný článok! Špica!

2 Wulfgar Wulfgar | 31. května 2009 v 15:03 | Reagovat

JJ poučné

3 Wulfgar Wulfgar | 1. června 2009 v 17:13 | Reagovat

K takovému zajímavému článku žádné komenty? To se divim. Hele pařane, chtěl bych se zeptat, myslíš že by bylo moc těžký udělat model Sdkfz 251?

4 pařan pařan | E-mail | 1. června 2009 v 17:26 | Reagovat

No, myslíš hakla? Těžko říct, kdyby byly podklady, tak možná, ale já si nejsem jistý, co máš přesně na mysli.

5 Wulfgar Wulfgar | 1. června 2009 v 19:53 | Reagovat

JJ myslím hakla, ptám se protože je tam strašně moc zkosení a úhlů.

6 DM DM | 3. června 2009 v 14:52 | Reagovat

Dobrý článok... celkom sa mi hodí.
Mimochodom si myslím, že ten hakel nie je zlý nápad, alebo keby pařan urobil model Koenigstigra (príp. aj Rawen), by bolo skvelé, keď už je tak rozšírená zbierka tankov z 2. svet. vojny...

Ozaj, keď už o tom hovorím, tak Rawen len nedávno vydal tank Pzkpfw IV v kamufláži Afrika Korps a k tomu aj diorámu s púšťou a tiež vydal reedíciu LT-38 s bonusom - hraničný stĺp z 1. republiky! Odporúčam pozrieť, je to bomba :)

7 pařan pařan | E-mail | 3. června 2009 v 15:43 | Reagovat

Jo, Rawen dělá reedice všech jeho modelů. Taky dělá i jiné modely, pracuje na enterprise ze start trek XI.

Mimochodem, já dneska začal dělat na takové vozíkto, který používal wermacht pro zásobování, jmenuje se Raupenschlepper Ost a bude v kamufláži DAK, aby mohl být k diorámatu s Panzer IV a Tigerovi.

8 DM DM | 4. června 2009 v 16:44 | Reagovat

pařan:
Nespomínal Rawen, že by chcel robiť aj prototyp tanku Ratte? Lebo ten by bol veľmi zaujímavý...

Nevieš, kedy vyjdú tie ostatné reedície?

9 pařan pařan | E-mail | 4. června 2009 v 17:47 | Reagovat

No, Ratte nebude, omylem si ho smazal.
Co se týče ostatních reedic, tak už zbývá jen ten Panter. Ale kdy, to nevím. Asi sëpíšu všechny vojenské minimodely co zatím vyšli.

10 Walter Walter | E-mail | Web | 6. června 2009 v 23:03 | Reagovat

Jo, to bys mohl udělat, alespoň bych v tom měl konečně přehled :-)

11 DM DM | 6. června 2009 v 23:16 | Reagovat

Hej, Walter má pravdu... aj keď si myslím, že mám takmer všetky, predsa by bolo dobré ich maž pohromade...
Ale nezabudni tam dať aj svoje pevnôstky, pařan...

12 TpnyHawk TpnyHawk | Web | 7. června 2009 v 18:22 | Reagovat

DM, akurát som si prechádzal archív... jak to vypadá s mestom Košice? :D

13 timiii5 timiii5 | 2. října 2009 v 20:07 | Reagovat

na webe www.jonasjonas.estranky.sk prebieha prihlasovanie do grafickej vojny čím viac ľudí sa zapojí tým bude lepšie! Tak sa prihlás!

14 sexy prom dresses sexy prom dresses | E-mail | Web | 26. března 2013 v 6:27 | Reagovat

Q. How do you make a hotdog stand?
http://www.spelldress.net/wedding-dresses-v-neck-wedding-dresses.html

15 Doktor Kdo Doktor Kdo | 31. ledna 2014 v 17:58 | Reagovat

Zajímalo by mě, jestli by to šlo i v Zoner Callisto 5.