LT vz. 38 versus PzKpfw III

17. května 2009 v 21:51 | pařan-článek by Hydrostar |  Články o vojenské technice
V dalším dílu teoretického srovnání tanků německé a československé výroby se podíváme na stroje, které by na sebe mohly narazit během války obou států na jaře 1939. Rozebereme dvě konstrukce, které se v následujících letech staly hlavními tahouny německých útoků na Polsko a Francii.

Image

X

Image


Na německé straně se omezíme pouze na tehdy zaváděnou verzi E. Ostatní verze ve výzbroji jsou popsány ve srovnání LT vz. 34 a PzKpfw III

Tak jako v celém seriálu budeme porovnávat jen technické parametry strojů. Otázku způsobu nasazení a nadřazenosti tankistů jednotlivých národností ať řeší úplně někdo jiný a jinde.

Pancéřování
Jak už jsem několikrát psal, tak kvalita německého a československého pancíře z předválečného období byla srovnatelná. Odolnosti proti střelám se docilovalo tvrzením legované oceli pomocí cementace povrchu nebo takzvané homogenizace, přičemž cementovaná ocel byla o mnoho kvalitnější. Přibližně platilo, že 1 mm pancéřované oceli z Německa byl stejně odolný jako 1 mm pancéřové oceli z Československa z téhož roku.

Stroje PzKpfw Ausf.E byly na všech stranách chráněny pancéřovými deskami o tloušťce 30 mm. Takto silná deska odolala zásahu 20mm kanonu na střední vzdálenosti a také starším 37mm dělům na velké vzdálenosti.

Československé LT vz. 38 vlastnily pancéřování na předních stěnách tlusté 25 mm a na bocích 16 mm. Čelní stěna korby i věže odolávala zásahu protitankového děla ráže 20 mm na střední vzdálenost. Boční a skloněné desky vydržely jen ostřelování průbojným střelivem z pušek a kulometů ráže 7,92 mm na všechny vzdálenosti.

U obou strojů nebyly desky nijak racionálně skloněny. Výjimkou byly pouze boční stěny věže. Výrazným rozdílem ovšem byl způsob kompletování stroje. U LT vz. 38 se pláty nýtovaly na ocelové úhelníky velkým počtem nýtů. Jeho protivník měl modernější svařovanou konstrukci. Při zásahu nýtovaného spoje mohlo dojít k utržení celé pancéřové desky (nutno dodat, že se tak u LT vz. 38 nestalo) nebo k uvolnění nýtu s jeho následným proniknutím do bojového prostoru vozu a tím i zranění posádky. Oproti tomu svár tento problém nemá. Celkově je svařovaná konstrukce tužší, což ale může být za určitých podmínek i nevýhodou. Při nízkých teplotách se na velkých plochách mohou lépe šířit trhliny. Na celkovou pevnost měly také vliv kazy ve sváru. Nesmíme také zapomenout na zbytková napětí v okolí svaru a tím také na nižší odolnost pancéřování v tomto místě. Z pohledu bezpečnosti tedy není způsob montáže rozhodujícím faktorem.

Výzbroj
LT vz. 38 dostal do vínku jako hlavní zbraň moderní poloautomatický kanon Škoda A7 známý pod vojenským označením jako 3,7 cm kanon vz. 38 ÚV s délkou hlavně L/47,8. Na vzdálenost 100 m prorazil pancíř o tloušťce 41 mm, na 500 m 35 mm a ještě na vzdálenost 1000 m zvládal pancíř tlustý 29 mm. Maximální účinný dostřel byl necelých 2000 m. Dělo bylo schopno střílet i tříštivé granáty.

Hlavní výzbroj německé konkurence představoval poloautomatický protitankový kanon 3,7cm KwK 36 s délkou hlavně L/45, jehož výkon zaručoval průstřel 34 mm silného pancíře na vzdálenost 100 m. Na 500 m zvládal tloušťku 29 mm a na 1000 m 22 mm. Maximální účinný dostřel průrazným granátem se udává podobně jako u československé konstrukce 2000 m.

Proti pěchotě měl LT vz. 38 ještě dvojici kulometů v armádě značených jako 7,92 mm kulomet vz. 37. Jeden byl spřažený s kanonem uložený ve věži a druhý uprostřed přední desky korby. PzKpfw III Ausf. E vozil dva kulomety MG 34 ráže 7,92 mm ve věži a jeden stejný kulomet v čelní desce. Uložení ve voze bylo řešeno obdobně. Jak u LT vz. 38, tak u PzKpfw III se dal věžový kulomet odpojit a zaměřovat samostatně.

Celková dotace střeliva pro kanon tanku LT vz. 38 činila 90 nábojů. Pro kulomety se vozila zásoba 2700 nábojů. Předepsané množství pro PzKpfw III se také činilo 120 nábojů pro kanon a 4425 kulometných střel.

Jízdní vlastnosti
PzKpfw III Ausf. E poháněl benzinový motor s výkonem 221,7 kW, který měl za úkol rozpohybovat vozidlo s hmotností 19,5 t (to je 11,37 kW/t). Maximální rychlost dosahovala 40 km/h, přičemž dojezd nepřesahoval 160 km. 8,8 t vážící LT vz. 38 byl poháněný benzinovým motorem o výkonu 93,1 kW (to je 10,57 kW/t), přičemž maximální rychlost na silnici nepřesahovala 42 km/h. Dojezd vozidla činil 210 km.

Podvozek tanku PzKpfw III Ausf. E byl jednoduchý a skládal se z šesti relativně malých kol na každé straně. Každé kolo bylo zavěšeno samostatně a společně s kolem na druhé straně vozu odpruženo torzní tyčí. První a poslední kolo mělo navíc hydraulický tlumič. Tento podvozek byl jednoduchý a dával vozidlu dobré jízdní vlastnosti v terénu. Hnací kolo bylo umístěno vepředu a napínací vzadu.

Pojezd LT vz. 38 tvořila na každé straně čtveřice kol o velkém průměru, přičemž každé kolo bylo samostatně zavěšeno na kyvném rameni. Dvojice kol byly odpruženy jednou listovou pružinou. Hnací kolo bylo podobně jako u německého tanku vepředu a vodicí vzadu. V horní části byl pás nesený na dvojici kladek o malém průměru. Také tento podvozek byl jednoduchý a zajišťoval dobré jízdní vlastnosti v terénu. Pancéřování disků kol navíc fungovalo jako přídavné pancéřování boků korby.

Měrný tlak na půdu nebyl u československého vozidla nijak veliký, činil jen 0,5 kg/cm2. Jeho německý protějšek měl tlak na půdu dosahující hodnoty až 0,95 kg/cm2, což bylo o poznání vyšší.

Ve všech parametrech jsou si tanky podobné, ale podstatně větší měrná hmotnost německého tanku sráží jeho manévrovací schopnosti. Dá se tedy říct, že v terénu byl LT vz. 38 pohyblivější než jeho protivník.

Posádka
Tank LT vz. 38 obsluhovala čtyřčlenná posádka ve složení řidič, radista a současně střelec z trupového kulometu, nabíječ a současně střelec z věžového kulometu a velitel, který zastával i funkci střelce. Řidič a radista měli svá stanoviště v trupu tanku. Velitel a nabíječ seděli ve věži. K dorozumívání mezi velitelem a řidičem sloužily tři barevné žárovky umístěné v úrovni řidičových očí, které velitel rozsvěcoval podle smluveného klíče. Domluva mezi zbytkem osádky probíhala ústně, což v hlučném vozidle nebylo nejjednodušší.

Posádka PzKpfw III byla pětičlenná. V trupu seděli řidič a radista, který zároveň obsluhoval i trupový kulomet. Ve věži seděli střelec, nabíječ a velitel. Toto rozdělení funkcí se v praxi ukázalo jako velice výhodné. V bojových situacích totiž byla posádka schopná daleko lépe reagovat. Novinkou u těchto tanků byl intercom, který mnohonásobně zlepšil komunikaci mezi členy posádky.

Neexistence vnitřního komunikačního systému v československém tanku omezovala možnost rychlé reakce posádky v boji. Oproti předešlým typům československých tanků ale byla čtyřčlenná posádka značným pokrokem. V tomto ohledu je tedy německá konstrukce lepší.

Ostatní
Při délce 4,51 m, výšce 2,24 m a šířce 2,08 m, byl LT vz. 38 o poznání menší než PzKpfw III s rozměry 6 m na délku, 2,45 m na výšku a 2,8 m na šířku. Československý tank byl tedy menším cílem, který se teoreticky dal hůře zasáhnout. Jeho malé rozměry usnadňovaly manévry v terénu, ale současně také limitovaly schopnost překonávat velké příkopy. PzKpfw III měl oproti tomu vyšší stabilitu v terénu a posádce poskytoval větší prostor.

Oba tanky měly radiové vybavení. PzKpfw III vozil klasickou foniovou vysílačku Fu 5, která zprávy přijímala i odesílala. Radiotelegrafista v LT vz. 38 obsluhoval stanici vz. 37, která fungovala jako vysílač i přijímač a pracovala jako telegrafní. Další možností ke komunikaci mezi vozidly bylo použití praporků různých barev.

Produkce tanků PzKpfw III Ausf. E se nedá pro dané období přesně určit, ale v případě blížícího se konfliktu by výroba byla jistě urychlena. Takto bylo na jaře vyrobeno přibližně 50 tanků (celkově jich bylo do podzimu 96). K tomu ještě musíme připočítat 70 strojů starších verzí, které ale byly značně nespolehlivé. V případě neuzavření Mnichovské dohody se počítalo přibližně se všemi 150 LT vz. 38 do jara 1939.

Výsledek
Oba stroje jsou si naprosto rovny. Slabší výzbroj jednoho je kompenzována silnějším pancéřováním. Oba mají kvalitně řešené podvozkové skupiny, ale větší pohyblivost musel mít díky menšímu zatížení půdy československý tank.

Zdroj článku zde
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 HUMMY HUMMY | 17. května 2009 v 22:40 | Reagovat

Eltéčka byli lepší, ve Francii likvidovali s přehledem Francouzký těžký tanky.

2 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 7:06 | Reagovat

Já si myslím že jsou si ty tanky rovny. LT.38 má výkonější kanón, Pzkpfw pancéřování... Myslím že si jsou rovny.

3 DM DM | 18. května 2009 v 9:35 | Reagovat

LT-38 naasadzovali ešte aj na východnej fronte ako prvosledové tanky... Na východnej fronte tvorili čs. tanky zhruba 1/4 všetkých nasadených tankov.
Ale po tom, ako Rusi začali hromadne nasadzovať svoje T-34, tak už museli eltéčka stiahnúť, lebo proti ruským silnejším tankom nemali šancu.

HUMMY:
To ako vážne?
Veď ešte aj podľa daných parametrov bolo jasné, že taký ťažký francúzsky tank B1 Char de Bataile bol primocným súperom aj pre staršie PzIII, ale keďže Francúzi používali svoje tanky len na podporu pechoty a pohyblivé zátky na upchanie dier, tak je jasné, že Nemci ich ničili bez väčších problémov.
Ale francúzske stredné tanky Hotchkiss H-39 boli pre čs. tanky prislabé, ničili ich jedného po druhom... také Pz.I a Pz. II by proti týmto fr. tančíkom nemali šancu (nemali na to vhodnú výzbroj, to je zase pravda...

4 Jirka Jirka | 18. května 2009 v 12:52 | Reagovat

HUMMY:
Teď jsi mě zase dostal ty mě, PzKpfw III byly o něco lepší, hlavně kvalitnější než LT-38
Taky se nedá srovnávat střední tank s lehkým že!!!

5 Bunkrolog Bunkrolog | E-mail | 18. května 2009 v 13:45 | Reagovat

Jirka,jak si četl článek tak to bylo celkem vyrovnané ne??
Zase PzIII byl MOŽNÁ lepší,to nebudu zapírat,ale zase byl pomalejší..jinak podle parametrů byho Lt.38 solidně dávala.
Když teda PzIII patřil mezi Těžké tanky.. tak do jaké kategorie mám řadit,tanky typu Tygr,Panter,KV1,2 :D

6 Jirka Jirka | 18. května 2009 v 14:06 | Reagovat

Bunkrolog:
Ale jinak PzIII byl o něco lepší.
Jestli neumíš číst tak jsem psal střední :D

7 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 14:44 | Reagovat

Jirka: Seš padlej na hlavu? Přece to máš tady černé na bílém že ty tanky byly stejně dobré, a navíc, ty kategorie lehký, střední a těžký, to je podle váhy, ne podle toho jak je ten tank dobrý.

8 Jirka Jirka | 18. května 2009 v 16:52 | Reagovat

Wulfgar:
Tobě jsem nic nepsal tak se sem neser.

9 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 17:21 | Reagovat

Jirko nevím kdo se sem sere ty hňupe.

10 Bubák Bubák | 18. května 2009 v 17:21 | Reagovat

Dobrý den. Koukám, že Jiří je rozený slušňák.
V článku a nejen tomto nerozumím jedné věci. A to prosím, že vysílačka v LT 38 fungovala jako telegrafní. Mohl by mi někdo prosím vysvětlit jak to mohlo vypadat? Já mám před očima scénu z filmu Titanic, tu jak je morseovkou odesílána prosba o pomoc. Fungovala ta vysílačka na podobném principu, že radista vyťukával morseovku?
Děkuji.

11 pařan pařan | E-mail | 18. května 2009 v 17:27 | Reagovat

Jirko, přestaň, nebo dostaneš Ban.

12 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 17:38 | Reagovat

Omlouvám se za toho hňupa pařane.

13 Jirka Jirka | 18. května 2009 v 18:19 | Reagovat

pařan:
A co jsem zase řekl????????

Wulfgar:
Jseš beznadějnej případ :D

Bubák:
Ale já se o žádný vysílačce nebavím víš v tom je ten problém, taky je mi nějaká vysíračka šumák.

14 Jirka Jirka | 18. května 2009 v 18:29 | Reagovat

Bubák:
Jeee promiň já jsem myslel že to byla s tou vysílačkou zase narážka na mě.

15 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 18:46 | Reagovat

Jirka:
Jééé ty si myslíš nějak často :-D
Jinak, NO coment Jirko, nevěděl jsem jak seš ubohej.

16 Bunkrolog Bunkrolog | E-mail | 18. května 2009 v 18:55 | Reagovat

Jirka: Koukám že nejsi v pořádku :/
Je mi tě líto....

17 Jirka Jirka | 18. května 2009 v 19:44 | Reagovat

Wulfgar:
Ty si taky ubohej....

18 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 19:53 | Reagovat

Jirka: Když myslíš... Já nevím kdo tu plácá totální kraviny.

19 Jirka Jirka | 18. května 2009 v 20:06 | Reagovat

Wulfgar:
Tak mi řekni co jsem teď řekl že to je kravina ? ? ?

20 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 20:22 | Reagovat

Si přečti předešlé články. Spekuluješ o něčem čemu vůbec nerozumíš

21 TonyHawk TonyHawk | Web | 18. května 2009 v 20:56 | Reagovat

Zato vy do neho nemusíte hneď útočiť... keď je tvrdohlavý, tak je tvrdohlavý, hlavne sa nenechajte vyprovokovať!

22 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 20:59 | Reagovat

Ale kuš furt s těma mírama! Já jsem prostě cholerik! Nenechám se urážet!

23 pařan pařan | E-mail | 18. května 2009 v 21:11 | Reagovat

Já jsem taky cholerik a nemám potřebu někoho urážet. Prostě uklidněte se všichni.

24 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 21:17 | Reagovat

Já taky nemám potřebu nikoho urážet. Vidíš jak se přemáhám, že nemluvím sprostě? A to k tomu mám důvod. Ale pan Jirka se nezdráhá mě nazývat...

25 lubes lubes | E-mail | 18. května 2009 v 21:28 | Reagovat

Nazdar, neviete mi poradiť ako by som mohol s kamošom zahrať OFP cez LAN ? dneska sme to skušali cez Hamachi ale nejako to nešlo...

26 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 21:32 | Reagovat

Přes Hamachi jde jen nějaká stará verze (Na to se zeptej snowa)

27 lubes lubes | E-mail | 18. května 2009 v 21:54 | Reagovat

Jaj a keď chcel si zahtra čsla mod ?

28 snowojta snowojta | 18. května 2009 v 22:28 | Reagovat

ftw přes hamachi to fachci uplne normlame,pripojis se na nakou sit kde je i on,a kdyz on bude zakladat v ofp tak si na hamachi zkopci jeho adresu a v ofp ji pak vlož...jinak nevim kdo na gastovskiho blogu spamuje dokola "gastovski je gay"..toje jen k tomu kdo nadává ;]

29 Wulfgar Wulfgar | 18. května 2009 v 23:03 | Reagovat

Však on taky je gay, to není nadávání.

30 snowojta snowojta | 19. května 2009 v 15:14 | Reagovat

ne to neni nadavani,toje demence...

31 Jirka Jirka | 19. května 2009 v 15:31 | Reagovat

Wulfgar:
Já mám nato tento názor a budu si za ním stát, každý má jiný názor, toto dělaly komanči že za jiný názor zavírali. Koukám že máš rád války, tak seš divnej, války totiž nemá rád nikdo.

32 Wulfgar Wulfgar | 19. května 2009 v 15:49 | Reagovat

Jirko ty si úplný kokot! NIc o tom že mám rád války jsem neříkal tak drž hubu ty magore

33 Jirka Jirka | 19. května 2009 v 16:36 | Reagovat

Wulfgar:
No právě si naznačil a přiznal že nemáš rád mír a prej že jsi slušný a nenadáváš je to vidět :D

34 TonyHawk TonyHawk | Web | 19. května 2009 v 17:03 | Reagovat

Jirko, prestaň!!! Preháňáš to, potom sa nečuduj, že ti na všetko reaguje...

A ty sa nenechaj vyprovokovať Wulfgar!!! Preháňaš to, tak sa klidni.... namiesto toho di radšej makať na "veď vieš čom" ;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama