Vývoj AČSR během Mnichovské války a po ní-2. díl

15. srpna 2010 v 20:41 | pařan |  Články o vojenské technice
Lehký tank vz. 38 byl v roce 1938 novým strojem zaváděným do výroby, ale během Mnichovské války jich nebylo vyrobeno víc než několik málo kusů. Do bojů nestačili zasáhnout, ale krátce po nich (v listopadu 1938) armáda přejala prvních 30 kusů, na nichž se začaly přeškolovat osádky, z nichž většina byli ostřílení veteránové, kteří přežili Mnichovskou válku. Lehký tank vz. 38 byl vynikající stroj z dílen ČKD a z rýsovacího prkna inženýra Alexandra Surina. Vozidlo bylo spolehlivé, odolné, jednoduché na údržbu a mělo vynikající vlastnosti v terénu. Výzbroj byla na svou dobu plně dostačující, i když později se ukázalo, že proti těžkým tankům 3,7 cm kanón přestával stačit.
Photobucket

Proto došlo po dokončení první 100 kusové série k několika úpravám. Začalo se v červnu roku 1939 s výrobou Lehkého tanku vz. 38 označovaným jako 2. série. Ta dostala především silnější 4,7 cm kanón a došlo k několika drobnějším úpravám. Nový kanón sice mírně zhoršil jízdní vlastnosti, ale palebná síla byla účinnější. Těchto tanků se vyrobilo okolo 150 kusů, z nichž jich později spousta šla na export do zemí Malé dohody a i několika dalších. Z hlavních tankových jednotek však začal být postupně vytlačován novým Středním tankem vz. 39, jehož výroba se také rozjížděla naplno.


Photobucket
Na jaře roku 1940 došlo k další velké úpravě a to především k přechodu na svařovanou konstrukci, která byla jednak pevnější, jednoduší na výrobu a levnější. Mohlo dojít i k zesílení čelního pancíře. Další úprava byla nová pohonná soustava. Lehký tank vz. 38 3. série dostal také upravenou hlavní zbraň, která byla vybavena novým zaměřovacím systémem s gyroskopem takže tank byl schopen přesné střelby i za jízdy, což bylo v té době velice ojedinělé. Nicméně i přes to se používal především k průzkumu a byl zaváděn hlavně k mechanizovaným a motorizovaným pěším divizím. Svými vynikajícími vlastnostmi se stal z tanku velice žádaný typ v celém světě. Hlavní otěže u tankových jednotek však převzal již zmiňovaný typ Střední tank vz. 39 a později i Střední tank vz. 41.

Photobucket Třebaže jako hlavní tanky se Lt vz. 38 postupně přestávali používat u hlavních tankových jednotek, neznamenalo to, že jejich vynikající podvozek nebyl nijak dále využit. Prvního využití našlo 50 podvozků z původně první objednávky z roku 1938.
Tyto podvozky byly přestavěny na 8,35 cm samohybná PT/PL děla vz. 38 a Samohybné 40 mm PL dvojkanóny vz. 38. Ty postupně nahrazovali jejich předchůdce na podvozku Lehkého tanku vz. 35, který byl již neperspektivní a měl prokazatelně horší vlastnosti než vz. 38. 8,35 cm samohybná PT/PL děla vz. 38 byl teoreticky použitelný i proti letadlům, ale v praxi se tak nepoužíval, protože náměr to téměř neumožňoval a navíc mohl vézt jenom omezenou zásobu střeliva tudíž bylo zbytečné, aby vozil několik druhů munice. Jízdní vlastnosti tohoto kompletu byly o dost horší, než u samotného tanku, podvozek byl přetížen a bylo nutné jezdit opatrně. Stroj byl navíc dost zranitelný, pancíř chránil pouze zepředu a z boků, zezadu byl otevřený a i seshora mohlo hrozit nebezpečí zasažení střepinou. Uvnitř navíc nebylo moc místa, což znesnadňovalo palbu, ale přímým zásahem byla osádka schopná vyřadit jakýkoliv nepřátelský tank.

Photobucket Jiný případ byl Samohybné 40 mm PL dvojkanón vz. 38. Ten nebyl tolik předimenzován a byl vybaven stejnou nástavbou, jako jeho starší bratr Samohybný 40 mm PL dvojkanón vz. 35, který byl zastaralý. Samohybný 40 mm PL dvojkanón vz. 38 byl používán hlavně jako základní PL obrana proti nízko letícím letadlům a také jako těžké pojízdné kulometné hnízdo, účinné i proti pěchotě nebo lehce obrněné technice nepřítele. Stroj byl však jenom lehce pancéřován a obsluha poměrně zranitelná, nechránil totiž příliš dobře ani z boku, proto je osádky neměli příliš v lásce, ale jeho nesporné kvality byly v mobilitě, kterou baterie těchto strojů oplývaly.

Photobucket Další využití podvozku Lt vz. 38 se našlo během rozsáhlé mechanizaci AČSR. Ukázalo se totiž, že by se velice hodil pěší transportér schopný rychle následovat tanky. Byl proto vyvinut Obrněný transportér vz. 41, poprvé zaveden v roce 1941. Jednalo se o poměrně jednoduchou nástavbu s otevřený prostorem pro 8 mužů. Motor byl umístěn vzadu v prostoru výsadku, proto mohli být zadní vrata pouze na levé straně, výstup výsadku se proto ukázal v boji poněkud komplikovaný. Stroj byl vyzbrojen jedním těžkým kulometem vz. 37 mířícím dopředu a také jedním lehkým kulometem vz. 26 mířícím dozadu. Ten však nebyl obsazen stále, pouze během výsadku . Osádka navíc mohla pálit také z univerzálních střílen, kam bylo možné vložit jakoukoliv standardní zbraň AČSR. Transportér se také používal pro transport až 1 tuny nákladu, sanitní variantě, která však měla kapacitu pouze 4 pacienti, anebo ve velitelské variantě, která byla vybavena radiostanicí dalekého dosahu a byla lépe pancéřovaná. Také u této verze chyběly boční střílny. Celkově vzato toto byl pouze vývojový článek, stroj sice dokázal následovat tanky, ale pro výsadek příliš přívětivý nebyl, vzadu bývalo horko a málo místa. Spoustu jich bylo později přestavěno na nosiče protitankových verzí střely TRUL.

Photobucket Posledním použití podvozku Lt vz. 38 přišlo ze strany Německa. Došlo totiž k výměně, když bylo jasné, že se SSSR chystá vpadnout do Evropy a "osvobodit ji". Německá strana nabídla protitankovou reaktivní zbraň Panzerfaust a Československá nabídla podvozek Lt vz. 38, ze kterého byl vyvinut stíhač tanků vyzbrojen 75 mm kanónem vyráběný ve firmě Rheinmetal. Stroj byl tak úspěšný, že se posléze začal vyrábět i v ČKD a byl zaveden do AČSR jako Stíhač tanků vz. 42 "Ježek" (Jagdpanzer 38 Hetzer ve Wermachtu). Stroj však byl zaváděn do výroby až na jaře roku 1942, necelý měsíc před Sovětským vpádem a v první vlně proto nestačil příliš zasáhnout, dokázal si ale poradit s většinou sovětských strojů, s výjimkou těch nejtěžších. Sáme měl výhodu poměrně nízké siluety a dobré pohyblivosti, ale pancéřování už tak odolné nebylo, především na bocích a zezadu. Přesto se jednalo o špičkový stroj.
Photobucket
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama